Tesla-chauffeurs testen de limieten van de automatische piloot, trekken publiek aan en zorgen voor veiligheid

Sommige gebruikers scheppen online op over hoe ze hun auto misbruiken door het rijhulpsysteem te misleiden

Een screenshot van een video die beweerde te laten zien dat een Tesla-eigenaar Autopilot gebruikt om het voertuig vorig jaar over een snelweg in North Carolina te leiden.

Tesla Inc. TSLA -0,89% Chief Executive Elon Musk zet zich al jaren in voor het rijhulpsysteem van zijn voertuigen, Autopilot genaamd, en voorspelt dat zelfrijdende auto’s een opkomende realiteit zijn. Sommige zogenaamde social media-sterren en Tesla-eigenaren kunnen niet wachten.

 

Param Sharma, 25, heeft meerdere video’s op Instagram gepost waarin hij een Tesla lijkt te besturen terwijl hij op de achterbank zit met niemand achter het stuur. De politie in Californië arresteerde de heer Sharma op 10 mei wegens vermeend roekeloos rijden nadat een officier zei dat hij hem een ​​Tesla Model 3 had zien besturen vanaf de achterbank op een snelweg in de Bay Area.

 

 

Soortgelijke video’s zijn er in overvloed op sociale media, ook al is de technologie van Tesla alleen bedoeld als een manier om chauffeurs te helpen, die de instructie krijgen om hun handen aan het stuur te houden. In navolging van de voorliefde van meneer Musk om grenzen te verleggen, hebben sommige Tesla-coureurs in de loop der jaren een online video-genre gecreëerd door te testen wat mogelijk is met hun voertuigen, in sommige gevallen lijken ze de veiligheidsfuncties te overschrijven om stunts uit te voeren die ze op YouTube of TikTok plaatsen.

 

Terwijl Tesla en anderen al functies voor geassisteerd rijden bieden, gokken de startups Waymo, Cruise, TuSimple en Aurora erop dat hun autonome voertuigen autorijden tot het verleden zullen maken. WSJ vroeg hen naar veiligheid en andere uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Fotocomposiet: George Downs

Een TikTok-gebruiker deelde vorig jaar een video die een Tesla leek te laten zien die meer dan 100 kilometer per uur over een snelweg reed zonder iemand op de bestuurdersstoel, terwijl de passagiers harde seltzer dronken en meezingen met Justin Bieber. De video, die naar de auto verwijst als de aangewezen bestuurder, heeft 1,7 miljoen likes. De poster van de video reageerde niet op verzoeken om commentaar.

 

De Autopilot van Tesla heeft functies die zijn ontworpen om hands-on rijden gemakkelijker en veiliger te maken door te helpen bij taken zoals sturen en voldoende afstand houden tot anderen op de weg. Het bedrijf vertelt chauffeurs herhaaldelijk in zijn gebruikershandleidingen om betrokken te blijven.

 

De openbare berichten van Tesla bleken soms in strijd met die instructies. Een video uit 2019 die het bedrijf op YouTube plaatste, laat bijvoorbeeld zien dat een Tesla meer dan een minuut aan het werk is met de handen van de bestuurder niet aan het stuur. De heer Musk reed ook handsfree in een Tesla in een “60 Minutes” -interview uit 2018.

 

“Ik heb er alle vertrouwen in dat de auto dit jaar zichzelf zal kunnen besturen met een grotere betrouwbaarheid dan mensen”, zei Musk in januari.

 

De heer Sharma, de Tesla-chauffeur die de afgelopen week is gearresteerd, zei in een interview dat hij is geïnspireerd door de heer Musk. Hij zei dat hij zijn voertuig regelmatig vanaf de achterbank bestuurt en af ​​en toe het stuur aanraakt met zijn voet om te voorkomen dat het voertuig tot stilstand komt. Een woordvoerder van de plaatselijke officier van justitie zei dat er nog geen beslissing is genomen over het al dan niet formeel aanklagen van de heer Sharma.

 

“Als Elon Musk gelijk heeft over zelfrijdende auto’s, dan zal wat ik doe, volgend jaar normaal zijn,” zei meneer Sharma. ” Hij voegde eraan toe dat hij het gedrag niet als riskant beschouwt vanwege zijn perceptie van de mogelijkheden van het voertuig.

 

Tesla en meneer Musk reageerden niet op verzoeken om commentaar. Tesla heeft herhaaldelijk gezegd dat de functies die het biedt, autorijden veiliger maken. Vorige maand tweette de heer Musk dat “Tesla met Autopilot ingeschakeld, nu bijna 10 keer minder kans op een ongeval nadert dan een gemiddeld voertuig.”

 

 

Elon Musk is al lang een voorstander van Autopilot, het rijhulpsysteem van Tesla.

 

Geavanceerde rijhulpsystemen worden algemeen gezien als voordelen voor de veiligheid, hoewel sommige autoriteiten en wetgevers zich afvragen of ze ook nieuwe risico’s introduceren. De National Transportation Safety Board en veiligheidsadvocaten hebben gezegd dat Tesla niet genoeg doet om misbruik te voorkomen.

 

Het California Department of Motor Vehicles zei maandag dat het aan het beoordelen was of Tesla een staatsregel heeft overtreden die bedrijven verbiedt om ten onrechte voertuigen als autonoom te adverteren. De Los Angeles Times meldde de recensie voor het eerst.

 

Tesla-voertuigen zijn ontworpen om de kracht die op het stuur wordt uitgeoefend te controleren om de betrokkenheid van de bestuurder te verzekeren, maar mensen hebben manieren gevonden om aspecten van het systeem voor de gek te houden.

 

Vorige maand heeft Consumer Reports bijvoorbeeld een Tesla Model Y opgetuigd om op Autopilot te werken terwijl niemand op de bestuurdersstoel zat door een verzwaarde ketting aan het stuur te bevestigen. (De persoon schoof op de passagiersstoel zonder deuren te openen, waardoor het assistentiesysteem zou zijn uitgeschakeld.)

 

Niet alle video’s van chauffeurs die blijkbaar hun auto misbruiken, zijn wat ze lijken. Trevor Laird klom op de achterbank van zijn blauwe Tesla Model 3, strekte zich uit op een zachte deken en zei tegen de auto dat hij moest gaan rijden. In de TikTok-video die de heer Laird deelde met zijn ongeveer 360.000 volgers, wordt getoond dat de sedan wegrijdt zonder dat er iemand achter het stuur zit.

 

 

Meneer Laird bevond zich in feite op een privéboerderij langs de rivier de Rio Grande en had beelden van meerdere video’s samengevoegd om het te laten lijken alsof hij aan een roadtrip begon zonder dat er iemand achter het stuur zat. “Het is een beetje een parodie en mijn eigen fantasie over waar deze systemen naartoe zullen gaan,” zei hij. Oefenen gevaarherkenning is online mogelijk.

 

Maar anderen hebben er zaken mee gedaan door tools te verkopen om veiligheidsvoorzieningen te omzeilen of door advies te geven over het wel of niet gebruiken ervan.

 

Christopher Allessi, een YouTuber, zegt dat hij ongeveer 2.000 Tesla-gerelateerde video’s heeft gemaakt. “Ik heb mijn hele kanaal opgebouwd rond het testen en verleggen van de grenzen van Tesla-voertuigen,” zei hij.

 

In één video bespreekt de heer Alessi een zogenaamd manipulatie-apparaat dat $ 180 kan kosten en bedoeld is om het systeem te laten geloven dat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt. Hij roept herinneringen op om het stuur vast te pakken, een “pijn in de kont” en zegt dat de waarschuwingen van de auto kunnen gaan wanneer de handen van de bestuurder te licht op het stuur rusten. In de video laat de heer Allessi zien hoe hij het apparaat moet gebruiken om dat te voorkomen. Hij dringt er bij chauffeurs op aan hun handen aan het stuur te houden en zegt dat handsfree rijden gevaarlijk kan zijn.

 

“Als je iemand bent die het gaat misbruiken en een boek gaat lezen of je dagelijkse e-mails doorneemt, nee, je licentie moet je laten afnemen”, zei hij.

 

Andere YouTubers laten kijkers zien hoe ze de waarschuwingen kunnen omzeilen om handsfree te rijden. Ze posten video’s waarin trucs worden gedemonstreerd, zoals een sinaasappel in het stuur vastklemmen of een gewicht bevestigen zodat het systeem denkt dat iemand het stuur aanraakt.

 

Craig Merwitzer, een Tesla-liefhebber die een beheerder is van een Facebook-groep die tips deelt over het juiste gebruik van de auto’s, zei dat hij denkt dat het bedrijf genoeg heeft gedaan om misbruik af te schrikken. De namen die Tesla gebruikt voor zijn rijhulpsystemen – volledig zelfrijdend naast automatische piloot – zouden misleidend kunnen zijn, zei hij, maar de gebruikershandleiding en de meldingen in de auto zijn duidelijk. Scooter theorie examen oefenen is online mogelijk.

 

“Waar het op neerkomt is dat ik denk dat de auto veilig is. Ik denk dat mensen gevaarlijk zijn. ” zei de heer Merwitzer, die in een Tesla Model S.

 

Tyron Louw, een senior research fellow aan de Universiteit van Leeds die onderzoekt hoe mensen omgaan met geautomatiseerde rijsystemen, zei dat mensen moeite hebben om de grenzen van geavanceerde rijhulpsystemen te begrijpen. Sommige van deze video’s van schijnbaar misbruik zouden volgens hem kunnen leiden tot namaakgedrag met onbedoelde gevolgen.

 

“Mensen zijn beïnvloedbaar”, zei dr. Louw. Hoewel eigenaren de verantwoordelijkheid dragen voor hun keuzes, is het in de eerste plaats aan Tesla om misbruik te voorkomen, zei hij.

 

“Als ze weten dat hun systeem vatbaar is voor hacks, dan moeten ze, net als bij software-engineering, uitzoeken wanneer hacks hun systeem binnendringen,” zei Dr. Louw.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.